Hästar jag har tagit hand om

Tänkte skriva lite om hästar jag har tagit hand och ridit mer än andra hästar.

Det började med att mamma red och tog hand om några hästar ute i stallet där Gini står nu och sen när jag föddes så hade dom en shettis som hette Ronja. Alla systrarna hade ridit Ronja när dom var små och då när jag var 5 år så stod hon bara för dom var ju över 15 allihoppa och Ronja var en a-ponny. Och jag började lära mig rida på ridskola och när jag kunde trava själv så började jag rida Ronja typ 2 dagar i veckan och ridskola 1 dag i veckan och Ronja tyckte det var super kul att rida ut och var lite busig. Kommer ihåg en gång när jag hade ridit henne ett tag och kunde rida tyfsat så skulle jag trava själv i en volt runt mamma och då börjar hon bocka och man har ju inte så bra balans och så då så jag ramlade av men reste mig bara upp och mamma tog Ronja för hon sprang ju aldrig iväg. Men det var nog ända gången jag har ramlat av henne och jag fortsatte rida på och sen så red jag bara på ridskola varför vet jag inte. Men efter kanske 1år så dog Ronja... tror hon vart 23 år.
Har tuvär inga bilder på henne på den här datorn men kanske att jag skickar över bilder sen.

Sen efter jag hade ridit på ridskola ett tag så började jag och Emilia rida på två shettisar som stod ute i åvestbo. Ann-Charlott hette hon som hade dom och hon ville ha lite hjälp att hålla igång dom för sen när hennes barn hade blivit lite större så skulle dom börja rida på dom. Men iaf vi red ut på dom och så. Och ibörjan red jag en a-ponny som heter Atlas och han var väl snäll tror jag, eller kommer ihåg att vi red förbi en soptunna som låg ner och han vart super rädd och kastade sig åt sidan och jag ramlade av men hopapde upp igen, men annars tror jag han var snäll. Sen så såldes han tror jag och då kom Truls istället som också var en a-ponny och jag började rida han därute och det gick väl bra. Sen så kom också Mistel som också var en a-ponny och han hade ingen sadel ibörjan men sen efter ett tag så fick han en sadel och det gick väl bra att rida han med ;)


Mistel

Sen så vart jag för stor för dom tror jag det var och började rida mera på ridskolan och började efter ett tag att tävla Lillen som är en jätteliten b-ponny som är väldigt busig! Han stannade direkt när man glömde bort benen eller om han bara ville vara busig. Tävlade han i div.3 laget i hoppning och kommer ihåg en sån tävling som var i Wirsbo och då så skulle vi hoppa en mur som jag var nervös för jag trodde att han skulle stanna och det var näst sista hindret men han hoppade och jag slappnade av och bara följde med och sista hindret var en skruttig oxer och då glömde jag ju benen för jag trodde inte att han skulle stanna men det gjorde han... jag ramlade av och var skit arg efter den tävlingen! Men sen så började jag kunna han mer och kom runt felfria några gånger ;)
Och sen var man ju liten också så man glömde ju bort benen ganska ofta ;)

Jag och Lillen i Baståsen på prisutdelning

Lillen

Sen så tävlade jag även en annan b-ponny som stod på ridskolan och hon heter Pippi och hon var en ganska tjurig häst. Det var bara några som klarade av henne i boxen och så. Men tävlade henne lite grann och det gick väl bra hon var en sån häst som älskade att hoppa men trivdes inte på ridskolan så hon såldes för ca 2år sen men när jag var i Vingåker och tävlade med Gini i somras så stod hon med på startlistan men han tuvär inte se henne för hon hoppade först klassen och jag och Gini sista men det kändes bra att se att hon var ute och tävlade och så!


Jag och pippi :)

Sen så har jag väl hoppat och dressyrat på Plopp men inte så att jag har tävlat han på andra ställen än i Fagersta. Men det är ju han som Emilia rider ofta nu och ska vara med i DIV.3 laget i dressyr i vår!

Sen så kom ju VÄRLDENS BÄSTA PONNY! Gini!!
Och aa henne vet ni ju ganske mycke om för skriver ju om henne imprensip varje dag så!




Kommentarer
Postat av: Evelina!

haha emma kommer du ihåg när vi skulle rida ronja på volten och jag ramla av i leran och du typ tappa luften för du skratta så mycke! xDDD

2012-02-24 @ 12:09:10
URL: http://wilmaochevelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0